Referenssit » Finnlamelli

Finnlamellin ja JAPOn yhteistyö jatkunut jo yli kymmenen vuotta

Toimiala ja -alue

Vuonna 1995 perustettu liimattujen puurakenteiden valmistukseen ja markkinointiin erikostunut yritys.

Henkilömäärä

Henkilöstön määrä n. 125 työntekijää.

Tuotteet

Lamellihirrestä valmistetut omakotitalot ja vapaa-ajan asunnot, saunat ja muut pihapiirin rakennukset, liimapuupalkit ja –pilarit sekä hirsiaihiot.

Muuta

Yksi suurimmista hirsitalovalmistajista Suomessa.

Kotisivut

www.finnlamelli.fi

Alajärvellä toimivan Finnlamelli Oy:n myyntipäällikkö Juhani Saukko ja JAPOn myynti- ja kehitysjohtaja Jukka Salmenautio käyvät läpi hirsitalotehtaan ICT-asioita kuukausittain. Finnlamellin tärkein toimintoja ohjaava työkalu on JAPOn räätälöimä toiminnanohjausjärjestelmä. Se kattaa miltei kaikki yrityksen osa-alueet ja sitä hyödyntää koko henkilökunta eri tehtävissä päivittäin.

– Maailma on totaalisesti muuttunut. Teollisuuden ICT- palveluiden rooli on kasvanut moninkertaisesti. Infran on oltava kunnossa. On hienoa, että läheltä löytyy JAPOn kaltaisia palveluita. Tietotekniikasta on tullut kilpailuetu, toteaa Saukko.

Viimeiset kehitysaskeleet myynnin puolella

JAPOn kehittämään toiminnanohjausjärjestelmään liittyvä ohjelmistokokonaisuus on kehittynyt ja kasvanut Finnlamellin tarpeiden pohjalta.

– Suurimmat kehitysaskeleet on viime vuosien aikana otettu myynnin puolella, toteaa Saukko.

Yhteistyössä JAPOn kanssa Finnlamellille räätälöitiin myös asiakkuudenhallintajärjestelmä. Uudistus toi asiakasmassojen hallinnan aivan uudelle tasolle. JAPO rakensi toiminnot vastaamaan tarpeitamme ja kokonaisuus täydentää entisestään jo aiemmin toimitettua toiminnanohjausjärjestelmää. Ohjelmistokokonaisuus onkin kehittynyt ja kasvanut Finnlamellin tarpeiden pohjalta.

Salmenautio muistuttaa, että asiakaskohtainen järjestelmä kasvaa ja kehittyy yrityksen tarpeiden mukaan.

– JAPOn vahvuus on se, että meillä on pitkältä ajalta kokemusta teollisuusyrityksistä.

– Kerran kuukaudessa istutaan alas ja tarkastellaan tilannetta, jotta ollaan ajan tasalla puolin ja toisin ja asiat ovat niin kuin on sovittu. Isompia muutoksia ohjelmistoihin tulee ehkä kerran vuodessa.

Yrityksen tarpeet sähköiseen muotoon

Räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä kattaa tilaus-toimitusprosessin kokonaisuudessaan alkaen myynnistä aina materiaalivirroiksi: sillä lasketaan tarjoukset, tehdään sopimukset ja sopimuksesta tuotantotilaukset, materiaaliluettelot, suunnitteluaikataulut, varsinaiset tuotannonohjaukset tuotantopisteille, tiedot lastaukseen, jälkiraportoinnit, pakkauspisteet, kuljetusten suunnittelut ja jälkiraportoinnit.

– Lopulta kaikki mitataan aina euroilla. Markkinataloudessa kaikilla tuotteilla on markkinahinta, johon ei pysty yksittäinen toimija paljoa vaikuttamaan. Ratkaisevaa on se, kuka pystyy tilaustoimitusputken hoitamaan tehokkaimmin niin, että siihen jää riittävä marginaali väliin. Muuten markkinat määräävät hinnan kysynnän ja tarjonnan mukaan, kertoo Saukko.

– Vaikka ihmistä ei korvaa mikään, niin myös prosessien pitää toimia ja työkalujen olla kunnossa.

Nopeammin, tehokkaammin, luottamuksella

Yrityskumppanuudessa luottamus on avainasia.

Salmenautio korostaa, että JAPOn asiakkaat ohjelmistoliiketoiminnassa ovat aina yrityskumppaneita.

– Meidän palvelut ovat ihmisille apuvälineitä, jotta yritys voi toimia tehokkaammin, helpommin ja nopeammin. Hyvällä tietotekniikan hoidolla yritys voi saavuttaa edun kilpailijoihin nähden.

Pilvipalvelut ja huolto

JAPO on toimittanut Finnlamellille myös kaikki normaalit toimisto-ohjelmistot. Toiminnanohjausjärjestelmä on pilvipalveluna JAPOn vir­tuaalipalvelimella.

– Finnlamellin tiloissa ei ole palvelinta, vaan Finnlamelli käyttää internetin yli meidän palvelinta. Tehtaan toimitilassa ei siis kenenkään tarvitse ylläpitää palvelinta.

Myös huollon osalta on yhteistyösopimus. Kerran viikossa katsotaan, että työasemat, ohjelmistot ja virusohjelmat, tulostimet ja paikallinen verkko ovat kunnossa. JAPO huolehtii myös uusien ohjelmistojen käyttökoulutuksesta.

JAPO huolehtii myös yritystiedon turvasta.

– On oleellista, että yritystietojen varmistukset tehdään joka yö. Kulunvalvonta on hoidettu niin, että kukaan ulkopuolinen ei pääse palvelusaliin. Jos tulee sähkökatkos, on olemassa vara-akut ja myös varavoimageneraattori, kertoo Salmenautio.

– Kun tieto on meidän palvelimella, Finnlamellin työntekijät ympäri Suomea ja maailmaa pääsevät myös käyttämään järjestelmää.

Yhteyksien tietoturva vahvistetaan pankkiohjelmistojen salaustasolla.

 « Takaisin